'We moeten iets met social media', klonk het een aantal jaren geleden bij veel bedrijven. Maar waar baseerden zij dit op? Als nieuwe communicatie platformen populair worden, wil dat niet automatisch zeggen dat je daar jouw doelgroep mee bereikt. Zorg dat je precies weet wie jouw (potentiële) afnemers zijn, waar zij behoefte aan hebben en waar ze hun informatie vandaan halen. Alleen dan kun je zorgen voor treffende communicatie over jouw onderneming, project, product of dienst.
Wie
Elke onderneming heeft een duidelijk levensdoel; een missie, en een idee hoe ze daar willen komen; een visie. Als dit bekend is komt er een strategie om de interesse van afnemers te wekken. Simpel, toch? Of toch niet.. zowel bij de start als tijdens de verdere groei van een onderneming is het belangrijk om te peilen of jouw doel, aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Wie zit er op jouw project, product of dienst te wachten? Data is het gouden woord. Verzamel zoveel mogelijk relevante gegevens van de afnemers die jij voor ogen hebt. Ga met hen in gesprek en verplaats je in hun situatie. Idealiter ga je op onderzoek uit, maar met verschillende werkvormen kom je ook een heel eind. Zo schets je jouw ideale klant en kun je jouw ideeën zowel bij de start, als tussentijds toetsen.
Wat
Als je weet wie je beoogde klanten/lezers zijn, kun je door naar de volgende stap. Verplaats je in de doelgroep. Bedenk welke prangende vraag bij hen leeft, waar zij behoefte aan hebben of waar ze gewoon heel blij van worden. Welk product of welke dienst biedt uitkomst? Vervolgens kun je afpellen of jouw oorspronkelijke idee hierbij aansluit. Bedenk ook waar jouw kracht ligt; wat maakt jou uniek ten opzichte van andere aanbieders? Twijfel je? Nodig beoogde afnemers eens uit om feedback te geven op jouw idee. Scherp je concept aan en koppel een passende boodschap. Zorg uiteraard dat jij je verbonden blijft voelen met het idee. Authenticiteit is heel belangrijk om je doelgroep te bereiken en aan je te verbinden.
Waar
Om je beoogde klanten/lezers te bereiken moet je bovendien weten waar zij hun informatie vandaan halen. Lezen zij uitgebreid het lokale krantje, scrollen ze de hele dag op Tiktok, lezen ze een specifiek tijdschrift, kijken zij veel op bepaalde websites of bezoeken zij bepaalde plekken? Meestal is het een combinatie van kanalen. Aan jou om erachter te komen welke dat zijn, en wat voor een soort content je doelgroep aanspreekt. Denk aan taalgebruik, de lengte van de teksten, vooraf beantwoorden van vragen etc.
Stiekem zijn er dus best veel factoren om rekening mee te houden als je jouw doelgroep wilt bereiken. Maar geloof me, deze verdieping vooraf gaat jouw communicatie naar een volgend level tillen, met betrokken klanten tot gevolg.
Ik kan je op weg helpen! Meer weten? Neem contact op.